Ukraina

Vi står i och inför en stor humanitär kris som ett resultat av Rysslands krig mot Ukraina. Svenska Kyrkan rustar sig nu på många olika sätt för att möta den flyktingvåg som vi har att vänta.

Stiftet har satt ihop en krissamordningsgrupp som har nära kontakt med nationell nivå och hjälporganisationer.

ACT - samlar in pengar för sitt arbete på plats i Ukraina.

Här hos oss sitter jag (Emma) med i en samordningsgrupp tillsammans med Värmdö Församling, Skärgårdskyrkan och två representanter från kommunen ( en samordnare för kommande insatser och en från POSUM) vi sågs i måndags och kommer även ses på fredag. kommunen har fått direktiv att rusta sig som 2015.

2015 var det denna samverkansgrupp som samordnade det transitboende som öppnade. Så erfarenheten är stor:).

Det vi såg som var ovärdeligt under den tiden var ni volontärer!

Så vad görs nu?

- Inga direktiv ha ännu kommit till kommunen från Migrationsverket så nu arbetas det efter en hypotes att det kommer många.

- inventering av bostäder som redan finns att avvara samt undersökning om det finns större anläggningar som kan inrymma många i likhet med 2015 undersöks.

- Vi försöker sätta ihop en lista på personer som kan ukrainska/polska/ryska för att ha så många tolkar som möjligt till hands. Så om du eller någon du känner kan tänka sig att finnas på den listan maila mig snarast Emma.norling@svenskakyrkan.se

- I Gustavsbergs kyrka har vi bön för Ukraina på onsdagar 12.30 i Gustavsberg

- i går hade vi fredskonsert på lunchmusiken. med insamling till ACT

- kommande konserter i församlingen kommer ha insamling till hjälporganisationer.

- Församlingen förbereder sig även för samverkan med psykiatrin då många krigsdrabbade och msk i svår sorg troligen kommer att komma.

- Vår församling tillsammans med Värmdö församling funderar kring hur vi kan mobilisera/samordna om ett boende behöver starta där det kommer behövas volontärer (i likhet med 2015).

Vi tar i detta läge inte emot anmälningar för att bli volontär då vi ännu inte vet hur allt blir. Men om Det blir aktuellt kommer ni alla få Mail med mer information.

Jag uppmanar att inte sända kläder till Ukraina utan snarare ekonomiskt stöd till de hjälporganisationer som finns på plats.

Länkar som kan vara bra att läsa:

Rädda barnen om hur vi kan samtala med barn om kris:

här kan du finna mer information om insamling ACT:

Migrationsverket vad gäller:

objektiv information om vad som händer i Ukraina:

Bön från Biskop Andreas Holmberg:

Gud, du som vill fred och liv.

Sätt en gräns för ondskan och vansinnet.

Vi ber för människorna i Ukraina.

Vi ber att ledare och människor med makt

ska besinna sitt ansvar inför Dig och inför sina folk.

Gud förbarma Dig!

Har du frågor eller har behov av att prata tveka inte att höra av dig!

Emma Norling

62 visningar2 kommentarer